Co przykuwa naszą uwagę? Jak świadomie sterować wzrokiem odbiorcy zdjęcia? Co wpływa na to, że pewne elementy składowe zdjęcia są dla nas bardziej istotne a inne mniej?
Wszystkie obiekty umieszczone przez fotografa w kadrze mają swoją własną siłę oddziaływania, swoją wagę. Pewne elementy przyciągają uwagę widza mocniej niż inne – mają większy wpływ na odbiór. Dla fotografa najistotniejsze jest rozmieszczenie poszczególnych elementów w kadrze. To ich siła, znaczenie dla odbiorcy determinują kompozycję, dynamikę, równowagę (albo ich brak). Odpowiednio rozmieszczając elementy doprowadzimy do tego, by widz odbierał fotografię tak jak my tego chcemy. Im bardziej dany element przyciąga wzrok, tym ma większą wagę – to proste. Jednak czasami autorom trudno ocenić znaczenie poszczególnych elementów dlatego, że w pewnym stopniu jest to subiektywne. Ponieważ nie patrzymy jedynie wzrokiem ale też poprzez pryzmat naszego doświadczenia, wyobraźni, wykształcenia, wychowania, wspomnień.
Co najbardziej przykuwa naszą uwagę na zdjęciu?
- postać ludzka (a w samej postaci: twarz i oczy), nawet drobna postać ludzka jest bardzo charakterystyczną rzeczą nadającą skalę fotografii dlatego fotografowie krajobrazu tak lubią ludzki sztafaż,
- wielkość obiektu, większy przedmiot zawsze przykuwa wzrok przed mniejszym,
- jasność, kontrast, wszelkiego rodzaju plamy świetlne, dlatego należy uważać na wszelkiego rodzaju przepalenia,
- przedmioty wyodrębnione głębią ostrości,
- wszelkiego rodzaju skosy, skos dodaje jeszcze zdjęciu dynamiki
- emocje, to czy oglądamy zdjęcie obojętnie czy jednak wzbudza w nas jakieś odczucia.
Przykuwa naszą uwagę nawet jeżeli nie umieścimy tego, w którymś z „mocnych punktów” zdjęcia.
To wszystko musimy brać pod uwagę komponując zdjęcie. Gdzie chcę skierować wzrok widza? Gdzie umieścić tę jasną drogę, jak skadrować twarz i oczy? Czy ta jasna plama słońca jest naprawdę potrzebna na zdjęciu? Na jaki element ustawić ostrość?
Zdjęcie najbardziej zapada w pamięć jeżeli opowiada jakąś historię. My jesteśmy jej autorami.